Utbildningen ger dig kunskap om hur reglerna för Energiskatt på el ska tillämpas, med fokus på riskexponeringen i samband med:
debitering av reducerad skatt för elförbrukning i tillverkningsprocessen i industriell verksamhet och vid yrkesmässig växthusodling
skattebefrielse vid elintensiv verksamhet
Du får handgripliga råd om hur ni bör agera för att undvika risken med ett felaktigt skatteuttag och erhåller en helt omarbetad standardmall för en "försäkran" som minimerar risken för följderna av en skatterevision. Skattetillägget vid ändrat skattebeslut.
Vi reder också ut hur den redovisade SNI-koden förhåller sig till skattelagstiftningen och vad som i praktiken avses med tillverkningsprocess i industriell verksamhet.
Lagreglering - reducerad energiskatt för förbrukning i tillverkningsprocessen i industriell verksamhet - reducerad energiskatt för förbrukning i yrkesmässig växthusodling - reducerad energiskatt i vissa kommuner - skattebefrielse för viss verksamhet Försäkran från Elanvändaren för att få reducerad energiskatt Försäkran för att erhålla skattebefrielse
Hur hittar man kunder med felaktigt skatteuttag Hur åtgärdar man felaktigt skatteuttag Hantering av aviserad skatterevision Hantering av ändrat skattebeslut Efterkrav mot elanvändaren på Energiskatt Rättsfall
Utbildningen bör erbjudas enhetsansvariga och den personal som hanterar Energiskattefrågor i någon form. Kompetens på området säkerställer att man kan agera trovärdigt och minimera risker i hanteringen av Energiskatten. Vi för en diskussion och förmedlar råd för argumentationsteknik då det inte fungerar i kommunikationen med andra aktörer.
Roland Stilleborn
INTRESSEANMÄLAN
NYA REGLER FÖR PERSONUPPGIFTER
Den 15 december 2015 kom EU-kommissionen, Europaparlamentet och EU:s ministerråd överens om förslaget till ny EU-förordning om dataskydd. Den nya Dataskyddsförordningen är ett steg vidare från det nuvarande Dataskyddsdirektivet, som ligger till grund för vår nuvarande Personuppgiftslag. Dataskyddsförordningen beräknas vara översatt till svenska, språkgranskad och formellt antagen av Riksdagen under maj 2016.
Kort om utbildningen Denna utbildning vänder sig till all personal hos företag som hanterar personuppgifter i sin kommersiella verksamhet, oavsett denna avser elnät, elhandel, fjärrvärme, bredband eller andra ”nyttigheter” i verksamheten. Utbildningsdagen ger också en konsekvensanalys av de nya regelverken och en bra grund för att utforma en ny policy för dessa frågor. Målet är att förbereda en övergång till de nya reglerna genom att kvalitetssäkra de processer som finns knutna till all hantering av kund- och anläggningsuppgifter. Därigenom kan ni åstadkomma en effektiv och mindre kostsam övergång till de nya regelverken.
De berörda aktörernas övergångsperiod för omställning av IT-system, rutiner och implementering är inte så lång som den först kan ge sken av och kan optimeras genom kompetenshöjande åtgärder.
Den omställningsperiod som nu finns till förfogande bör disponeras enligt följande: 1. våren-sommaren 2016 Organisationer behöver informera sig om kommande förändringar, för att kunna ta fram konsekvensanalyser över vilka arbetsområden som kommer att påverka den egna organisationen. Här måste verksamhetsansvariga för respektive enhet ges utbildning om innebörden av de nya regelverken och hur övergången kan underlättas genom kvalitetssäkring mot nuvarande Personuppgiftslag.
2. hösten 2016 Organisationer måste kvalitetssäkra nuvarande arbetssätt så att de fullt ut följer nuvarande Personuppgiftslag och utbilda berörd personal att påbörja utvecklingsarbetet i användargrupper för IT-system, med utgångspunkt från ovanstående konsekvensanalys. Beslut om framtagandet av nya funktioner i systemen, eller uppdatering av nuvarande.
3. våren - hösten 2017 Utvecklingsarbetet inleds för systemutvecklare och användargrupper. Användarföreningar måste förhandla färdigt med Systemleverantörer och Organisationen går successivt över till rutiner som har systemstöd för de nya regelverken.
4. våren 2018 Anpassningen måste nu vara färdig och implementerad. Krav på följsamhet till den nya Dataskyddsförordningen som nu har trätt i kraft fullt ut och en uppenbar risk för kännbara påföljder om inte regelverket följs.
0900 Inledning - Definition av olika begrepp på området
Översikt - regelverk på området - Offentlighetsprincipen - Behandling av Personuppgifter - Säkerhetskrav på behandling Tekniska åtgärder Organisatoriska åtgärder
Förändringar genom EU:s nya Dataskyddsförordning - Krav på: fastställd säkerhetsnivå för behandling av uppgifter att skydda personuppgifter mot förstörelse IT-system redan vid utveckling och upphandling - Informationsskyldighet vid Personuppgiftsbrott - Legitim grund införs för radering av personuppgifter
1200 –1300 Lunch
Konsekvenser - Hårdare sanktioner för brott mot regelverket - Ökad fokus på integritet - Ökade krav på systemutvecklare - Risk för att nuvarande kunddatabaser kräver kostsamma ändringar - Ökade krav på företagens dokumentation av hur man uppfyller regelverket - Lättare att etablera verksamheter i andra länder - Sammanslagning av många nuvarande regelverk till ett (1)
1600 Avslutning
Roland Stilleborn
INTRESSEANMÄLAN
FIBERANSLUTNING - MARKNADSFÖRING & AVTAL
Runt om i Sverige har den snabba utbyggnaden av Fibernät för uppkoppling mot Internet medfört att företagen som erbjuder tjänsten har ställts inför nya utmaningar och risker som kräver nya kompetenser.
Det är främst nedanstående områden som kräver kompetens:
Den egna marknadsföringen av Fiberanslutning
Egna Avtal med leveransvillkor för anslutning och efterföljande tjänster
Kundservicefunktioner som kan hantera "villrådiga kunder"
Hanteringen av aggressiv marknadsföring från Konkurrenter som medför "kundtapp"
Det finns ett omfattande regelverk som påverkar företagets marknadsföring och medför skyldigheter mot framför allt Konsumenter (enskilda privatpersoner). Konsumentregleringen medför t.ex. BÅDE ångerrätt vid distansavtal och rätt att avbeställa vid alla typer av avtal om Fiberanslutning. Prisinformationen är också reglerad. Att hantera aggressiv marknadsföring från konkurrenter kräver också insikt om Marknadsföringslagen och Konkurrenslagen, som reglerar hur företag får agera mot varandra på en marknad.
Under den här utbildningen får du grundläggande kunskap om hela processen från marknadsföringen till färdig anslutning, via standardiserade leveransvillkor i avtalshanteringen.
Marknadsföring Marknadsföringslagen reglerar Konsumenternas och näringslivets intressen i samband med marknadsföring av Fiberanslutning, med regler mot otillbörlig marknadsföring mot Konsumenter, näringsidkare och konkurrenter.
Avtalsrätt I en modern organisation spelar kompetens en stor roll när det gäller att behärska tekniken att formulera avtal med tillhörande villkor. Kundspecifika villkor måste kunna kombineras med standardiserade på ett sådant sätt att de harmoniserar med gällande regelverk och har en god balans mellan säljare och köpare.
Prisinformation Prisinformationslagen reglerar tillsammans med Konsumentverkets föreskrift om prisinformation hur priset på tjänster ska anges.
Ångerrätt för Konsumenter Distansavtalslagen reglerar Konsumenters rätt att ångra sig vid beställning av Fiberanslutning på distans, t.ex. via Internet och telefon. Reglerna ändrades 2014.
Avbeställningsrätt Konsumenttjänstlagen ger en Konsument rätt att avbeställa en tjänst ändå till dess den utförts. Det förekommer att konkurrenter uppmanar kontrakterade Konsumenter att använda sig av Avbeställningsrätten, för att sedan själva sluta avtal med Konsumenten. Dessa nya avtal innehåller då ofta villkor som inte är förenliga med Konsumenttjänstlagen. För att då hjälpa villrådiga kunder måste ni ha en bra kompetens på området och bra information (mallar) att erbjuda kunderna.
Konkurrensreglering Den kommunala kompetensen avgränsar vad ett kommunägt bolag kan syssla med. Syftet med regleringen i Konkurrenslagen är att motverka och undanröja hinder så att en effektiv konkurrens råder på marknaden.
Roland Stilleborn
INTRESSEANMÄLAN
Utbildning för framtiden
I en värld där energimarknaden ständigt förändras, är kontinuerlig kompetensutveckling nyckeln till framgång. Med omfattande regleringar och frekventa reformer, krävs det en partner som håller er personal uppdaterad och redo att möta morgondagens utmaningar. JuraB är den partnern.
Ta kontakt, så snackar vi UTBILDNING.
Flexibel utbildning
Vi erbjuder skräddarsydda utbildningslösningar som passar just er verksamhet – välj mellan interna utbildningar på plats, effektiva distansutbildningar eller externa sessioner. Med JuraB kan ni anpassa innehållet exakt efter era behov och hålla er verksamhet igång även under utbildningsdagar.
Minskad stress & ökad effektivitet
Genom att säkerställa att er personal har den senaste kunskapen, minskar vi stress och ökar förmågan att fatta kloka beslut. En välutbildad personal är också en mer serviceinriktad och kundfokuserad personal – nyckeln till en hållbar framgång i en konkurrensutsatt bransch.
Kostnadseffektiva alternativ
Våra distansutbildningar erbjuder en flexibel lösning som minimerar både miljöpåverkan och era kostnader. Utbildningen kräver endast en telefon och internetuppkoppling, vilket gör det möjligt att snabbt och effektivt utbilda både befintlig och ny personal utan dyra resor eller logi.
Bli framtidssäker med JuraB
Låt oss hjälpa er att navigera energisektorns komplexitet med utbildningar som gör skillnad. Kontakta oss för att skräddarsy en utbildningslösning som passar just er. Tillsammans tar vi era kompetenser till nästa nivå och säkerställer att ni är redo för framtidens utmaningar.