Utbildningen ger dig kunskap om hur reglerna för Energiskatt på el ska tillämpas, med fokus på riskexponeringen i samband med: - debitering av reducerad skatt för elförbrukning i tillverkningsprocessen i industriell verksamhet och vid yrkesmässig växthusodling - skattebefrielse vid elintensiv verksamhet Du får handgripliga råd om hur ni bör agera för att undvika risken med ett felaktigt skatteuttag och erhåller en helt omarbetad standardmall för en "försäkran" som minimerar risken för följderna av en skatterevision. Skattetillägget vid ändrat skattebeslut. Vi reder också ut hur den redovisade SNI-koden förhåller sig till skattelagstiftningen och vad som i praktiken avses med tillverkningsprocess i industriell verksamhet. |
|
|||||||||||||||
Lagreglering - reducerad energiskatt för förbrukning i tillverkningsprocessen i industriell verksamhet - reducerad energiskatt för förbrukning i yrkesmässig växthusodling - reducerad energiskatt i vissa kommuner - skattebefrielse för viss verksamhet Försäkran från Elanvändaren för att få reducerad energiskatt Försäkran för att erhålla skattebefrielse Hur hittar man kunder med felaktigt skatteuttag Hur åtgärdar man felaktigt skatteuttag Hantering av aviserad skatterevision Hantering av ändrat skattebeslut Efterkrav mot elanvändaren på Energiskatt Rättsfall Utbildningen bör erbjudas enhetsansvariga och den personal som hanterar Energiskattefrågor i någon form. Kompetens på området säkerställer att man kan agera trovärdigt och minimera risker i hanteringen av Energiskatten. Vi för en diskussion och förmedlar råd för argumentationsteknik då det inte fungerar i kommunikationen med andra aktörer. |
||||||||||||||||
Roland Stilleborn Roland Stilleborn är en flitigt anlitad föreläsare när det gäller tillämpningen av regelverken för Elnätsverksamhet, Elhandel och Fjärrvärmedistribution och har skrivit flera böcker om Kredit Management. Roland ansvarar för utveckling och genomförande av våra utbildningar och juridiska tjänster, där Support är den mest omfattande delen. Han grundade verksamheten 1977 och har varit föregångare på Energimarknaden när det gäller att utveckla effektiva rutiner för kreditbevakning, insolvenshantering och möjligheten att kvalitetssäkra mot regelverken. |
Den 15 december 2015 kom EU-kommissionen, Europaparlamentet och EU:s ministerråd överens om förslaget till ny EU-förordning om dataskydd. Den nya Dataskyddsförordningen är ett steg vidare från det nuvarande Dataskyddsdirektivet, som ligger till grund för vår nuvarande Personuppgiftslag. Dataskyddsförordningen beräknas vara översatt till svenska, språkgranskad och formellt antagen av Riksdagen under maj 2016. Kort om utbildningen Denna utbildning vänder sig till all personal hos företag som hanterar personuppgifter i sin kommersiella verksamhet, oavsett denna avser elnät, elhandel, fjärrvärme, bredband eller andra ”nyttigheter” i verksamheten. Utbildningsdagen ger också en konsekvensanalys av de nya regelverken och en bra grund för att utforma en ny policy för dessa frågor. Målet är att förbereda en övergång till de nya reglerna genom att kvalitetssäkra de processer som finns knutna till all hantering av kund- och anläggningsuppgifter. Därigenom kan ni åstadkomma en effektiv och mindre kostsam övergång till de nya regelverken. De berörda aktörernas övergångsperiod för omställning av IT-system, rutiner och implementering är inte så lång som den först kan ge sken av och kan optimeras genom kompetenshöjande åtgärder. Den omställningsperiod som nu finns till förfogande bör disponeras enligt följande: 1. våren-sommaren 2016 Organisationer behöver informera sig om kommande förändringar, för att kunna ta fram konsekvensanalyser över vilka arbetsområden som kommer att påverka den egna organisationen. Här måste verksamhetsansvariga för respektive enhet ges utbildning om innebörden av de nya regelverken och hur övergången kan underlättas genom kvalitetssäkring mot nuvarande Personuppgiftslag. 2. hösten 2016 Organisationer måste kvalitetssäkra nuvarande arbetssätt så att de fullt ut följer nuvarande Personuppgiftslag och utbilda berörd personal att påbörja utvecklingsarbetet i användargrupper för IT-system, med utgångspunkt från ovanstående konsekvensanalys. Beslut om framtagandet av nya funktioner i systemen, eller uppdatering av nuvarande. 3. våren - hösten 2017 Utvecklingsarbetet inleds för systemutvecklare och användargrupper. Användarföreningar måste förhandla färdigt med Systemleverantörer och Organisationen går successivt över till rutiner som har systemstöd för de nya regelverken. 4. våren 2018 Anpassningen måste nu vara färdig och implementerad. Krav på följsamhet till den nya Dataskyddsförordningen som nu har trätt i kraft fullt ut och en uppenbar risk för kännbara påföljder om inte regelverket följs. |
|
|||||||||||||||
0900 Inledning |
||||||||||||||||
Roland Stilleborn Roland Stilleborn är en flitigt anlitad föreläsare när det gäller tillämpningen av regelverken för Elnätsverksamhet, Elhandel och Fjärrvärmedistribution och har skrivit flera böcker om Kredit Management. Roland ansvarar för utveckling och genomförande av våra utbildningar och juridiska tjänster, där Support är den mest omfattande delen. Han grundade verksamheten 1977 och har varit föregångare på Energimarknaden när det gäller att utveckla effektiva rutiner för kreditbevakning, insolvenshantering och möjligheten att kvalitetssäkra mot regelverken. |
Runt om i Sverige har den snabba utbyggnaden av Fibernät för uppkoppling mot Internet medfört att företagen som erbjuder tjänsten har ställts inför nya utmaningar och risker som kräver nya kompetenser. Det är främst nedanstående områden som kräver kompetens:
Det finns ett omfattande regelverk som påverkar företagets marknadsföring och medför skyldigheter mot framför allt Konsumenter (enskilda privatpersoner). Konsumentregleringen medför t.ex. BÅDE ångerrätt vid distansavtal och rätt att avbeställa vid alla typer av avtal om Fiberanslutning. Prisinformationen är också reglerad. Att hantera aggressiv marknadsföring från konkurrenter kräver också insikt om Marknadsföringslagen och Konkurrenslagen, som reglerar hur företag får agera mot varandra på en marknad. Under den här utbildningen får du grundläggande kunskap om hela processen från marknadsföringen till färdig anslutning, via standardiserade leveransvillkor i avtalshanteringen. |
|
|||||||||||||||
Marknadsföring Marknadsföringslagen reglerar Konsumenternas och näringslivets intressen i samband med marknadsföring av Fiberanslutning, med regler mot otillbörlig marknadsföring mot Konsumenter, näringsidkare och konkurrenter. Avtalsrätt I en modern organisation spelar kompetens en stor roll när det gäller att behärska tekniken att formulera avtal med tillhörande villkor. Kundspecifika villkor måste kunna kombineras med standardiserade på ett sådant sätt att de harmoniserar med gällande regelverk och har en god balans mellan säljare och köpare. Prisinformation Prisinformationslagen reglerar tillsammans med Konsumentverkets föreskrift om prisinformation hur priset på tjänster ska anges. Ångerrätt för Konsumenter Distansavtalslagen reglerar Konsumenters rätt att ångra sig vid beställning av Fiberanslutning på distans, t.ex. via Internet och telefon. Reglerna ändrades 2014. Avbeställningsrätt Konsumenttjänstlagen ger en Konsument rätt att avbeställa en tjänst ändå till dess den utförts. Det förekommer att konkurrenter uppmanar kontrakterade Konsumenter att använda sig av Avbeställningsrätten, för att sedan själva sluta avtal med Konsumenten. Dessa nya avtal innehåller då ofta villkor som inte är förenliga med Konsumenttjänstlagen. För att då hjälpa villrådiga kunder måste ni ha en bra kompetens på området och bra information (mallar) att erbjuda kunderna. Konkurrensreglering Den kommunala kompetensen avgränsar vad ett kommunägt bolag kan syssla med. Syftet med regleringen i Konkurrenslagen är att motverka och undanröja hinder så att en effektiv konkurrens råder på marknaden. |
||||||||||||||||
Roland Stilleborn Roland Stilleborn är en flitigt anlitad föreläsare när det gäller tillämpningen av regelverken för Elnätsverksamhet, Elhandel och Fjärrvärmedistribution och har skrivit flera böcker om Kredit Management. Roland ansvarar för utveckling och genomförande av våra utbildningar och juridiska tjänster, där Support är den mest omfattande delen. Han grundade verksamheten 1977 och har varit föregångare på Energimarknaden när det gäller att utveckla effektiva rutiner för kreditbevakning, insolvenshantering och möjligheten att kvalitetssäkra mot regelverken. |
Speciellt på Energimarknaden som har en omfattande reglering och där reformer ”duggar tätt”.
JuraB erbjuder idag utbildning för alla personalgrupper anpassad efter deras respektive behov av kompetensutveckling inom sina ansvarsområden.
Utbildningen kan erhållas på externt arrangerade utbildningar eller genom företagsanpassad intern utbildning. Vi kan också erbjuda distansutbildning.
Att följa gällande lagstiftning måste vara en självklarhet för alla företag idag.Alla rutiner måste också kvalitetssäkras mot ingångna avtal. Lagstiftningen på energimarknaden genomgår ständiga förändringar sedan en följd av år. Inte minst i form av olika EU-direktiv. Förändringstakten när det gäller systemstödet hinner ofta inte med och får då till följd att övergångsperioden fordrar en del manuell handläggning.
Tillgång till kompetens kan betraktas som en fråga om arbetsmiljö, där bristande kompetens ofta framkallar en stark känsla av stress hos personalen inför beslutsfattande i t.ex. kundärenden. Stressen gör det också svårare att vara serviceinriktad och kundfokuserad, som i extremfall kan leda till "utbrändhet".
Vi kommer gärna till er med företagsanpassad utbildning, genomförd "hemma" hos er. Här kan ni fritt välja ur hela eller delar av vårt utbildningsprogram genom att själva sätta ihop internutbildningens innehåll efter behov. Vi kan också lägga upp deltagandet med ”roterande” program så att den löpande verksamheten kan vara öppen under utbildningen.
Ovanstående kan arrangeras för flera företag samtidigt, som arbetar i viss samverkan i ett närområde. Vill du ta initiativet till en sådan ”regionutbildning” kontaktar du Roland Stilleborn hos oss.
Efter försöksverksamhet under 2014 som slagit mycket väl ut kom vi med början 2015 att erbjuda utbildning på distans. Personal som skall utbildas är då inte bunden till en utbildning som ges på en viss ort. Det enda som behövs för att delta är tillgång till en telefon och en dator med internetuppkoppling. Detta gör det möjligt att t.ex. snabbt utbilda nyanställd personal, utan att behöva invänta schemalagda utbildningar. Inga resor. Inga logikostnader. Minskad miljöpåverkan. Låg utbildningskostnad/per person.